Audi A8
Etu
- Kaunis vaatimaton muotoilu.
- Luotettava ja vahva moottorivalikoima.
- Ohjautuvuus on erinomainen.
Haitta
- Janoiset bensiinimoottorit.
- Voisi olla hiljaisempi.
- Tavaratilaa pitäisi olla enemmän.
Kuvaus
Audi tunnetaan nykyään merkkinä, joka kelpaa johtoportaallekin. Audi A8 tuo oman panoksensa luksusautojen kategoriaan, ja se tavallaan viimeistelee Audin pitkän linjan strategian. A8 seuraa 1980 luvulla markkinoilla ollutta Audi V8 -mallia. A8 on meneillään kolmas sukupolvi, jonka kehitystä on sparranneet kovat kilpailijat, kuten Mercedes ja Jaguar.
Kolmas sukupolvi (2009 - ):
Nykyaikainen A8 tarjoaa arvokkaan, tasapainoisen ajonautinnon. Kevyt runko ja ulkoiset avut takaavat, että A8 pärjää kilpailijoilleen erinomaisesti. Suurin osa A8 hankitaan henkilöliikenteeseen takseiksi. Niistä löytyy vahvat diesel koneet: 3.0 litrainen V6, ja 4.2 litrainen V8 antavat vahvaa vääntöä ja siedettävät kulutuslukemat. Bensiinimallejakin on saatavilla, 3.0 litran TFSI, 4.2 litran FSI ja valtava 6.3 litran W12. Ne ovat kaikki turhan janoisia, joskin äänimaailmaltaan jumalaisia! Jokaisesta koneesta löytyy myös patentoitu quatro -neliveto, joka yhdistettynä kevyeen runkoon, takaa miellyttävän ajokokemuksen.
Varustelutasot on valittavissa S ja SE -mallien väliltä. Molemmissa on reilusti teknisiä ja viihtyvyyteen vaikuttavia lisukkeita. Yksi yllättävä seikka on takapenkin jalkatilan puute. Asiaa raskauttaa myös yllättävän niukka tavaratila. Nämä jäävät kuitenkin ainoiksi puutteiksi, sillä muuten sisätilat tihkuvat laatua. Kojetaulussa on vaikka minkälaista mittaria ja vempainta, joten leluja on koko rahan edestä.
Johtopäätös
Vuosikausien tappiot Mercedekselle ja BMW:lle ovat viimein ohi, sillä V8 on varmistanut Audin paikan luksusautojen luokassa. Sitä voidaan pitää Mercedes S-Luokka veroisena, ja BMW epäilemättä kadehtii A8 huimaa kehitystä edellisestä sukupolvesta. Vaikka tilan puute on helppo virhe, on auto silti top-3 joukossa luksusautojen luokassa. Vain Mercedes S-Class ja Tesla Model S kykenevät sen haastamaan.