Citroën C3
Etu
- Hauska ulkonäkö.
- Mukava ajotuntuma, kiitos jousituksen.
- Laadukas sisustus ottaen huomioon hinnan.
- Mukavan hiljaiset moottorit.
Haitta
- Huono äänieristys.
- Löysän tuntuinen ohjaus.
- Istuimet voisivat olla tukevammat.
Kuvaus
Citroënilla on laaja valikoima pieniä autoja, joista C3 on lähimpänä perinteistä superminiä. Siten se kohtaa kovaa kilpailua, jonka tarjoavat merkit kuten Renault, Volkswagen ja Ford. Ensimmäinen C3 tuli markkinoille vuonna 2002, myyden melko hyvin. Sen hauska kuplamainen ulkonäkö on vaikuttanut koko markkinaan, mutta mikä onkaan tilanne viimeisimmän version kohdalla? Onko se yhtä merkittävä kuin edeltjänsä?
Toinen sukupolvi (2009 - ):
Hyvä uutinen on, että ensimmäisen sukupolven uudistettu versio antoi osviittaa siitä, mitä on tulossa. Hauskuus on edelleen osa ulkoista mielikuvaa, mutta tällä kertaa sitä on myös maustettu Citroënin futuristisella estetiikalla. Suurin muutos päivittäisen ajokokemuksen kannalta on uusi Zenith tuulilasi. Kovera muotoilu päästää sisään enemmän valoa, joka saa sisätilat tuntumaan suuremmalta. Näkyvyys on myös parantunut, joka on varsin kiva panostus Citroënilta.
Suorituskyvyn osalta superminien markkinat ovat varsin yhteneväiset jokaisen valmistajan kohdalla. Yleinen paketti on 1.4 litrainen 60 heppainen, joiden kiihtyvyys on noin 11 sekuntia. Näin on myös C3 kohdalla. Moottorit alkavat 1.1 litraisesta, joka sopii aloittelijalle, mutta useimmat päätyvät kuitenkin 1.4i malliin. Parasta näissä bensiinimoottoreissa on se, että ne ovat varsin hiljaisia. Markkinoiden tasaisuuden vuoksi, C3 ei erotu joukosta suorituskyvyn osalta.
Todellinen harmi on, että hiljaisista moottoreista saatu hyöty häviää huonosti eritetyn korin aiheuttamaan tuulen suhinaan. Mutta mitä tulee ajoergonimiaan ja mukavuuteen, on C3 luokkansa johtaja. Tilava ohjaamo on laadultaan saksalaista tasoa viimeistelyn suhteen. Pehmeä lähestyminen jousitukseen on saanut ohjauksen tuntumaan hiukan raskaalta, mutta lisää matkustajien mukavuutta pitkillä matkoilla.
Johtopäätös
Ford Fiesta on edelleen supermini –luokan kärjessä, eikä C3 uhkaa sen asemaa. C3 ei itseasiassa tarjoa varteenotettavaa vastusta Mini Cooper tai Renault Clio malleille. C3 on hyvin tehty auto, jossa on kivoja ominaisuuksia, mutta se ei yksinkertaiseti tarjoa minkäänlaista jännitystä ajokokemuksen osalta. Se on ihan ok ensimmäiseksi autoksi, mutta kilpailijat ovat yksinkertaisesti paljon kovempia.