Opel Insignia
Etu
- Lisukkeet ovat erinomaisia.
- Tilava sisusta on lisää pitkien ihmisten viihtyvyyttä.
- Kaunis viimeistely erityisesti vuoden 2013 säätöjen jälkeen.
Haitta
- Moottoreiden ei ole mitään syytä olla näin tehottomia.
- Ohjautuvuus on laiska ja tuntuma tiehen olematon.
Kuvaus
Opel Insignia tuli markkinoille vuonna 2009, se on Opelin keskikokoinen porrasperä -malli, joka tuli korvaamaan vanhempaa Vectraa. Insignia oli Opelin vastaus Ford Mondeoon kovan kilpailun porrasperä -luokassa.
Moottorivalikoima on kerrassaan hämmästyttävä, kun se tarjoaa yhdeksän bensiini ja kuusi diesel vaihtoehtoa. Bensiinikoneet on saatavilla 1.4, 1,6, 2.0 tai 2.8 litraisina turboina ja vaikka yksikään niistä ole kulutukseltaan paras mahdollinen, antaa loppupään mallit reilusti viihdykettä. 2.8 litraisesta löytyy hulpeat 320 hevosvoimaa.
Suurin osa Insignioista on myyty dieseleinä ja ne ovat kaikki 2.0 litraisia TDi malleja, joiden hevosvoimat vaihtelevat 105 - 200 välillä. Vaikka ne ovat suorituskyvyltään keskivertoja, ylittävät ne odotukset kestävyydessä. Vuonna 2011 mallistoon tuli saataville erinomainen Diesel BiTurbo, joka paransi yleiskuvaa huomattavasti.
Insigniaan tehtiin kasvojenkohotus vuonna 2013, jolloin kauniin ulkoisen muotoilu-uudistuksen lisäksi saataville tuli myös uusia moottoreita. Toinen moottorikokoelma sisälsi päivityksiä aiempiin malleihin, joista erityismaininnan arvoinen on uusi 1.6 turbo bensiini. Diesel malleihin tuli vähäruokaisempi ecoFlex vaihtoehto, mutta se on silti edelleen nälkäisempi kuin kilpailijansa.
Varustelutaso on monipuolinen kautta linjan, mikä tekee Insigniasta kauniin muotoilun ohella houkuttelevamman. Ne on nimetty S, Exclusive, SE, Elite ja SRi. Suurin osa moottoreista toimii nappikäynnistyksellä ja valot mukautuvat olosuhteisiin. Lisukkeisiin lukeutuu mm. sadetunnistin, ja ohjaamo tuntuu muutenkin tilavalta ja huipputekniseltä. Mukavuutta häiritsee ajoittain kuitenkin hieman huono ohjautuvuus, joka ei millään pärjää Mondeolle.
Johtopäätös
Vaikka Opel Insignia on oikein kaunis ja miellyttävä auto, se pettää odotukset perusasioissa. Moottorit ovat hengettömiä ja ohjautuvuus tuntuu liian avusteiselta. Kaikenmaailman tekniset vempaimet eivät tuo lohtua tylsään ajokokemukseen. Näinollen sen yritys haastaa Ford Mondeo jää vajaaksi, mutta jos aikomuksena on ajaa paljon suoria teitä nautiskellen mukavuuksista, Insignia on ihan kelvollinen.