Toyota Auris
Etu
- Toisen sukupolven malliin muotoilu on upea.
- Loistava kulutustaso kaikissa moottoreissa, paitsi 1.8 litran bensakoneessa.
- Yksi luokkansa parhaita hybridikoneista.
- 5 tähden NCAP –turvaluokitus.
- Luotettava kuten Toyotalta voi olettaa.
Haitta
- Ensimmäisen sukupolven ohjaamo on surkea.
- Valitettavan huono ohjautuvuus, joka ei ole parantunut vuosikymmen aikana.
- Rungon hiilikuitumateriaali ei ole kovin laadukas.
Kuvaus
Auris pohjautuu samalle alustalle kuin Toyota Corolla ja se on japanilaisvalmistajan viimeisin kompakti viistoperäinen malli. Se sai keskinkertaiset arvostelut, mutta luotettavuuden ja taloudellisuuden suhteen Auris on suorittanut tehtävänsä kiitettävästi.
Ensimmäinen sukupolvi (2006 – 2012):
Auris debytoi vuoden 2006 Pariisin Automessuilla, missä se esiteltiin Toyotan viimeisimmän muotoilufilosofian malliesimerkkinä. Lasikatto ja hiilikuitumateriaalit sekä integroitu pakoputki huomioitiin merkittävänä parannuksena vanhempiin Toyotan viistoperämalleihin verrattuna. Suorituskyky on kuitenkin melko kesy, jota voi olettaa autolta, joka on suunniteltu taloudellisuuden ehdoilla. Pienestä moottorivalikoimasta löytyy kaksi bensiini, ja yksi diesel sekä hybridi -vaihtoehto. 1.33 ja 1.6 litran bensiinikoneissa on melko vähän voimaa. Diesel on 1.4, 90hp, ja samalla tavalla kesy ottaen huomioon, että kompakti viistoperä on ulkonäköönsä nähden melko painava.
Auris on yksi harvoista markkinoilla olevista autoista, jossa hybidi -malli ei ole suorituskyvyltään juurikaan muita heikompi. Siksi ei ole yllättävää, että se on myynyt melko hyvin. Itseasiassa se nappasi "WhatGreenCar Car of the Year 2010" –palkinnon luotettavuutensa ja taloudellisuutensa ansiosta. Matkustus ei ole jännittävää, eikä perille pääse nopeasti, mutta kuitenkin varmasti ja todella halvalla.
Toinen sukupolvi (2012 - ):
Toisen sukupolven Auris on melkolailla edeljänsä kaltainen, vaikka joitain lisäyksiä on tehty moottoreihin ja lisävarusteluihin. Viimeistelyä on myös uudistettu ulkoasun ollessa matalampi ja leveämpi. Tämä tekee pikkuisesta viistoperästä hiukan rajumman näköisen. Ensimmäinen sukupolvi ei kerännyt kehuja sisustuksen osalta, joten on mukavaa nähdä, että Toyota on tällä kertaa kiinnittänyt huomiota tähän seikkaan. Moottorivaihtoehtoja on tullut lisää, joista 1.8 litran bensiini ja hybridi tarjoavat kelvollisen suorituskyvyn. Valitettavasti ohjautuvuus jättää edelleen toivomisen varaa, mutta uusi voimakas hybridi on kuitenkin merkkipaalu Toyotan moottorivalikoimassa, sillä se tarjoaa hyvän yhdistelmän tehoja ja taloudellisuutta. Voidaan odottaa, että toisen sukupolven hybridi myy markkinoilla hyvin.
Johtopäätös
Auriksen tavoitteet ovat selkeät ja se täyttää ne hyvin. Se on edullinen ostaa, ylläpitää ja se on myös kestävä. Kilpailijoista se jää kuitenkin jälkeen. Auton pitäisi painia samassa sarjassa VW Golf-Sarja ja Ford Focus kanssa, mutta koska sisätilat ovat melko epämukavat ja ohjautuvuus huono, ei autosta ole tähän. Uutena hankittu Auris on edullinen, mutta vaihtoauto markkinoilla tämä etu katoaa pian. Ainoastaan hybribi versiot ovat varteenotettavia, muut voi unohtaa.