Toyota Avensis
Etu
- Söpö ulkonäkö voi miellyttää joitakin.
- Vaikkakin pikkuinen kooltaan, taittuvat istuimet ja muu suunnittelu huokuvat käytännöllisyyttä kautta linjan.
- Kuten useimmissa supermineissä turvaluokitus on 5 NCAP tähteä.
- Toyotan Touch multimediajärjestelmä tuo takapenkkiläisille kauan kaivattua tekemistä.
Haitta
- Sisustus tuntui julkaisun aikaan tilavalta, mutta kilpailijoiden kuten Honda Jazz tultua markkinoille, se vaikuttaa nykyään melko ahtaalta.
- Luotettavuus on lisäjärjestelmien osalta häilyväinen, mutta moottorien osalta ei siitä ole pelkoa.
- Mutkaisilla teillä suoritus tuntuu epävarmalta, joten auto ei herätä valtavaa luottamuksen tunnetta. 1.0 litran moottori on yksinkertaisesti liian pieni.
Kuvaus
Toyota Yarikselle ei ehkä ole yhtä merkittävää sukutaulua kuin vaikka Fiestalla tai Pololla, mutta tullessaan markkinoille vuonna 1999, se sai lämpimän vastaanoton Eurooppalaisilla markkinoilla. Erityisesti sen vaikuttava moottoriteknologia oli huimasti edellä muita. Näistä saavutuksista on kuitenkin kulunut jo hyvä tovi, joten mikä mahtaa olla tilanne uusimman Yariksen kohdalla? Uusin on suhteellinen käsite, sillä viimeisin kolmas sukupolvi tuli markkinoille jo vuonna 2006, eikä päivityksiä ole viime aikoina juuri näkynyt.
Kolmannen sukupolven moottorit eivät näytä läheskään niin vaikuttavilta kuin silloin, kun toisen sukupolven Yaris tuli markkinoille. Perinteisistä malleista löytyy vain neljä moottorivaihtoehtoa alkaen veltosta 1.0 litraisesta päättyen 1.8 litraiseen ahmattiin. Välimallit ovat paras sijoitus, joista voiton vie 1.3 litrainen, joka tarjoaa tasapainoisimman esityksen suorituskyvyn ja kulutuksen suhteen.
Sisusta on erittäin käytännöllinen, sillä kaikki asiat tuntuvat taittuvan johonkin suuntaan. Tämä tekee tästä melko täyteen ahdetusta autosta paljon käytännöllisemmän kuin miltä näyttää. Varustelutasot on nimetty T2 ja T Spirit, jotka mitäänsanomattomien nimiensä mukaisesti ovat melko laimeat, vaikkakin laadullisesti hyvät. Kokonaisuus tuntuu varmalta, eikä ylimääräistä rahinaa löydy. Aiempiin sukupolviin verrattuna yksi merkittävä ero on, että laitteet jotka aiemmin oli sijoitettu keskikonsoliin, on nyt siirretty ohjauspyörän taakse, kuten muissakin autoissa. Tavallaan harmillista että tuo pieni asia joka teki Yariksesta hieman erilaisen, on nyt poistettu. Joitakin lisukkeita on tullut tosin lisää, kuten parkkitutka ja multimediajärjestelmä.
Johtopäätös
Yariksen kolmas sukupolvi ei tarjoa paljoa uutta luokassa, joka on täynnä huippuyksilöitä. Se ei ole enää johtava pikkuauto, ja Kia Rio ilmestymisen jälkeen tilanne on se, että se ei ole enää edes johtava Aasialainen auto. Näinollen todettakoon, että 1.3 litrainen on paras valinta, jolla kyllä pärjää kaupunkiajossa. Ei kannata kuitenkaan odottaa ihmeitä.